روشاتاک

درباره روشاتاک


تمرکز روشاتاک بر پرورش و توانمندسازی استعدادهای کلامی-زبانی و جنبشی-حرکتی کودکان و نوجوانان است که این فعالیت ها را با تمرکز بر آموزش های روانشناسی و نمایشی و در قالب مدرسه خلاق با عناوین آموزشی فن بیان، زبان بدن، عروسک سازی خلاق، بازیگری بداهه، بازی های نمایشی، آموزشی و طراحی بازی های نقش آفرینی اجرا می کند.

جشنواره ها


فراخوان نخستین جشنواره ­ی بین ­المللی "عروسکِ امید"



نخستین جشنواره ­ی بین ­المللی عروسکِ امید

تاریخ برگزاری:1400/07/20 الی 1400/09/20
مخاطبین:ندارد

"Invitation to the first international festival of "Hope puppet



"The first international festival of "Hope puppet 

Festival duration:2021/09/16TO 2021/11/16

suitable for:No age limit

نمایش خانه (نگارش خلاق (نمایشنامه نویسی با اشیا))



پرسش­ها


توسط مدرس محترم اضافه شود

1

نام­گزاریِ عنوان درسی (دوره­ی آموزشی)

نمایش­خانه

 (آشنایی با ساختمان نمایشنامه)

2

معرفی اجمالیِ عنوانِ درسی (دوره­ی آموزشی)

در این دوره، هنرجویان با قالب نمایشنامه، عناصر آن و راه­های متعددی برای آغاز نگارشِ یک نمایشنامه آشنا می­شوند.

3

ارائه­ی اجمالیِ شرحِ درس (گام به گامِ دوره)

1. آشنایی با قالبِ نمایشنامه

نمایشنامه چیست؟

- چه تفاوتی با دیگر قالب­های ادبی دارد؟

- روایت چیست؟

- قصه چیست؟

2. آشنایی با عناصر نمایشنامه

- زمان و مکان

- شخصیت، موقعیت، کنش

- درون­مایه و موضوع

- علت ومعلول

- قصه و پیرنگ

- کشمکش و تعلیق

- ساختار و سبک

- زبان و دیالوگ


3. چگونه آغاز کنیم؟

4

آیا تفکیک جنسیتی برای برگزاری دوره لازم است؟

خیر

5

آیا تفکیک سنی برای برگزاری دوره لازم است؟

بله. این دوره برای نوجوانان (سنین راهنمایی و دبیرستان/ متوسطه­ی اول و متوسطه­ی دوم) تعریف و طراحی شده است.

6

در پایانِ این دوره­ی آموزشی کدام مهارت­های هنرجو، بهبود می­یابند؟

پس از اتمامِ این دوره از هنرجو انتظار می­رود که:

- مطالعه

هنگام خواندن یک نمایشنامه (به­عنوان یک نقشه­ی راه) بتواند با آن به شیوه­ی صحیحی تعامل کند.

- تحلیل

پس از خواندن یک نمایشنامه، بتواند به­طور کلی و ابتدایی، یک تحلیل فرمی از نمایشنامه ارائه دهد.

- ایده­پردازی

بتواند شخصیت دراماتیک مخلوق خود را در یک موقعیت دراماتیک قرار دهد (برای شروع یک وضعیت نمایشی).

7

شیوه­ی برگزاری این دوره (توسط مدرس) به چه شکل است؟ 

این دوره به­وسیله­ی یک (ماکت ساده­ی خانه) آموزش داده می­شود.

در این حالت، ماکتِ خانه، با تمام اجزای آن (شخصیت، اشیا، تصویر کردنِ یک موقعیت و...) به­مثابه یک نمایشنامه عمل می­کند. با جایگزاری هر یک از اجزای خانه­ی کوچک در آن، یکی از عناصر نمایشنامه _با مثال­هایی برای تبیین لزوم آن عنصر) شرح داده می­شود.

فایده­ی این روش این است که در این حالت، هر عنصر درام به­شکل تصویری تبیین شده و در کلاس درس، علاوه بر شنیدن، چیزهایی برای تماشا نیز وجود دارد.

در این شیوه­ی آموزشی ساختمانِ نمایش از طریق اشیا آموزش داده می­شود.

8

مدت زمانِ برگزاری این دوره چقدر است؟

طبیعتاً محتوای یادشده در هر مدت‌زمانی قابل ارائه به هنرجو است. با این تفاوت‌ها و اشتراکات که:

  • کارگاه یک‌روزه به ارائۀ اطلاعات و دانش عمومی به هنرجو خلاصه می‌شود.
  • کارگاه سه‌روزه با تفصیل بیشتری به ارائۀ اطلاعات و دانش عمومی به هنرجو می‌پردازد و شیوه‌های نگارشیِ خلاقانه‌ای را با او در میان می‌گذارد.

کارگاه یک‌هفته‌ای و ترمی نیز جز ارائۀ اطلاعات و دانش عمومی به هنرجو و تمرین شیوه‌های نگارشیِ خلاقانه با او، فرصت خوانش، بازنویسی و تمریناتِ عملی بیشتر را برای فردفردِ هنرجویان فراهم می‌کند.

9

پیش­نیازهای این دوره­ی آموزشی چیست؟

هنرجویان باید، حداقل، یک تئاتر یا فیلم‌تئاتر را به‌دقت تماشا کرده باشند.

10

آیا دوره­های مقدماتی و پیشرفته برای این عنوانِ درسی طراحی شده است؟

این دوره تنها در سطح مقدماتی ارائه می‌شود؛

به این معنی که مقدماتِ درک و فهمِ قالب نمایشنامه، اجزای اصلیِ آن، نحوۀ برخورد با این مدیوم و انتظارات مخاطب از آن تشریح می‌شوند.

11

آیا برگزاری این دوره می­تواند منجر به ژوژمان/ ایونت پایانی شود؟

در کارگاه سه‌روزه و یک‌هفته‌ای می‌توان از هنرجو انتظار طراحی مکتوب یک موقعیت نمایشی یا شخصیت نمایشی را داشت و در دورۀ ترمی می‌توان از او انتظار نگارش یک نمایشنامۀ کوتاه را داشت.

12

شیوه­ی برگزاری این دوره به چه شکل است؟

حضوری و یا آنلاین

می‌توان جلسۀ نخست را حضوری و جلسات بعد را آنلاین برگزار کرد.

13

محل برگزاری این دوره­ی آموزشی کجاست؟

در دورۀ یک‌روزه، کلاسِ درس کفایت می‌کند.

در دوره‌های دیگر، استفاده از کلاس درس به‌علاوۀ فضای باز توصیه می‌شود.

هنگام برگزاری کلاس‌ها، میزان شیوع ویروس کووید نیز در این تصمیم‌گیری مؤثر خواهد بود.  

14

مخاطبان خاص این دوره چه اشخاص/ گروه­هایی می­توانند باشند؟

در این دوره، در کنارِ علاقه‌مندان به هنرِ نگارش، گروه‌هایی مانند افرادِ با مودِ پایین و افسرده یا دچار برخی از اختلالات شخصیتی می‌توانند حضور داشته باشند.

15

مناسب­ترین شیوه و محلِ اطلاع­رسانی برای یافتنِ مخاطبان اصلی چه می­تواند باشد؟

اطلاعیۀ این کارگاه باید در مدارس، آموزشگاه‌های مرتبط و فضاهای مختلفِ مجازی (که محتوایی برای نوجوانان دارند) منتشر شود. 

16

هزینه­ای که برای شرکت در دوره باید از هنرجو اخذ شود، چقدر است؟

درس‌گفتارِ یک‌روزه:        نفری 100 هزار تومان
کارگاه سه‌روزه: نفری 250 هزار تومان
کارگاه یک‌هفته‌ای: نفری 350 تومان
 دورۀ ترمی:                   نفری 700  هزار  تومان

17

لزوم برگزاری چنین دوره­ی آموزشی­ای بنابر نظر مدرس مربوطه چیست؟

تمرین نگارش با استفاده از تخیل، خلاقیت، نوآوری

تولید تصاویر شگرف به صورت متن نوشتاری

خلق نگاه تازه و نوآورانه در متن تولید­شده

ایجاد حس تازه و تجربه­ای نو در مخاطب


نیاز به اجرایِ این دورۀ آموزشی، ارتباط تنگاتنگی با «اهمیت تئاتر در جامعه» و آشنایی جدی‌ترِ نسل‌های جوان با این هنر دارد.

18

پیشنهاد­های جذاب توسط مدرس؟

در صورت برگزاری کلاس‌ها بصورت حضوری، مهمان‌شدنِ هنرجویان به نوشیدنیِ شیرینِ مختصری در حین کلاس، از سمت مجموعه، می‌تواند فضایی دوستانه‌تر رقم بزند و به فرآیند یادگیریِ بهتر، کمک کند.

19

یک/ چند عکس مناسب و واضح به همراه رزومه­ی کوتاهی از خودتان (1 یا 2 پاراگراف) 

فاطمه محمودی

کارشناس نمایش عروسکی از پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

کارشناس‌ارشد ادبیات نمایشی از دانشکدۀ سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران

فعال در زمینۀ نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر

قیمت(ریال):8,000,000
تاریخ برگزاری:کارگاه یک روزه (جمعه ها)
مخاطبین:کودک و نوجوان

اتمام تاریخ ثبت نام دوره

کارگاه ترمیِ «بیان و بدن»

کارگاه آموزشی «بیان و بدن»، بر بهبود ارتباطات کلامی و غیر کلامی هنرجویان تمرکز داشته و با اهدافی گسترده از جمله پرورش مهارت سخن وریِ تآثیرگزار به آموزش هنرجویان می پردازد.

قیمت(ریال):4,900,000
تاریخ برگزاری:پائیز و زمستان 1400، جمعه ها، 10 صبح الی 12
مخاطبین:7-18 سال

اتمام تاریخ ثبت نام دوره

کارگاه یک روزه ی نگارش خلاقِ «نمایشخانه»

از آنجا که صحنه ی نمایش، مینیاتوری از زندگی است، این کارگاه آموزشی، علاوه بر افزایشِ تواناییِ خلق یک وضعیت نمایشی و کاراکترهای آن به هنرجو، به او می آموزد که درک عمیق تری از خود و زندگی و ارتباطات اش داشته و بتواند مناسبات و تعاملات میان آدم ها را با طراحی سناریوهای نمایشی، سامان دهد.در این راستا او به تمرین تخیل پرداخته و خلاقیت اش بیش از پیش به کار گرفته می شود.

قیمت(ریال):1,900,000
تاریخ برگزاری:پائیز و زمستان 1400، جمعه ها، 9 صبح الی 14
مخاطبین:12 تا 18 سال

اتمام تاریخ ثبت نام دوره

کارگاه بازیِ نقش آفرینی «مافیا، بازی با نقش ها»

این کارگاه که در حقیقت، نخستین باشگاهِ بازی نقش آفرینی، ویژه ی نوجوانان است علاوه بر آموزشِ نقش ها و مهارت های اجتماعی و روانشناختی به بازیکنان، آنها را با هدف آمادگی برای شرکت در رقابت های سالم استانی و کشوریِ این بازی نقش آفرینی که توسط مرکز استعدادیابی و توانمندسازی «روشا» در محلِ مرکز نوآوری دانشکده ی روانشناسی دانشگاه تهران، برگزار می شود، آموزش خواهد داد.

قیمت(ریال):400,000
تاریخ برگزاری:پائیز و زمستان 1400، جمعه ها، 14 الی 20
مخاطبین:12 تا 18 سال

اتمام تاریخ ثبت نام دوره

کارگاهِ ترمیِ ریتم و بدن (کشفِ موسیقیِ بدن)

کارگاه Body Percussion یا بدن کوبه ای در حقیقت یکی از مراحل مقدماتی آموزشِ هنرجویانی است که علاقه مند به موسیقی بوده و در صدد آموزش های پیشرفته تر هستند. در این کارگاه، هنرجویان به شیوه ای خلاقانه، بدن خود را به مثابه یک ساز برای تولید موسیقی و شناساییِ ریتم و ملودی، به کار می گیرند.

قیمت(ریال):4,900,000
تاریخ برگزاری:پائیز و زمستان 1400، جمعه ها، 18 الی 20
مخاطبین:7 تا 18 سال

اتمام تاریخ ثبت نام دوره

کارگاه بازی با والدین (مامان، بابا با من بازی کن!)

«مامان، بابا با من بازی کن!» کارگاهی است که در آن، خانواده ها ساعاتی متفاوت از کنار هم بودن را تجربه کرده و در قالبِ مجموعه ای از بازی های پر نشاطِ خانوادگی و آموزش-محور، به بهبود روابط میان خود و فرزندان شان می پردازند.

قیمت(ریال):1,900,000
تاریخ برگزاری:پائیز و زمستان 1400، جمعه ها، 14 الی 17
مخاطبین:ندارد

اتمام تاریخ ثبت نام دوره