درباره مفهوم شتابدهنده

درباره مفهوم شتابدهنده

بی گمان با شنیدن نام «شتاب دهنده» سوالاتی از قبیل شتاب‌دهنده های کسب و کار چیستند؟ آن ها چگونه کار می‌کنند؟ چه نیازی به آنها وجود دارد؟ آیا آن‌ها واقعا مسیر هوشمندی برای استارت آپ هستند؟ را از خود پرسیده‌اید.

در چند سال گذشته، شتاب­‌دهنده‌­ها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌­اند. اولین و یکی از بزرگترین شتاب­‌دهنده­های مطرح دنیا، شتاب­‌دهنده‌­­ی Y Combinator است که در سال 2005 توسط پل گراهام و در منطقه‌­ی کوهستانی کالیفرنیا تاسیس شد و شامل شرکت­‌هایی چون Airbnb و Dropbox است. شتاب­‌دهنده‌­ها با ساختاری منسجم و مشخص به طور معمول از کسب و کارهای نوپا حمایت می‌­کنند و اغلب به عنوان مسیری برای کوتاه کردن روند توسعه­‌‌ی یک کسب و کار نوپا و به دست آوردن بودجه و سرمایه شناخته می‌­شوند. مراحل عضویت یک استارت‌­آپ در شتاب­‌دهنده­‌ها عبارت است از:

1. درخواست و پذیرش در دوره­‌ی پیش شتاب‌­دهی:

از شتاب‌­دهنده‌­های مطرح و شناخته شده به سختی می‌­توان پذیرش گرفت؛ به طور معمول تنها 1 تا 3% استارت‌­آپ‌­ها می‌­توانند عضوی از آن­‌ها شوند. استارت‌­آپ‌­ها در حالی­‌که هیچ تهعدی به شتاب‌­دهنده­‌ها نداده‌­اند می‌­توانند در دوره‌­ی پیش شتاب‌­دهی با منتورها ارتباط بیشتری برقرار کرده و از جزئیات کار آن‌­ها بدانند و سپس قرارداد ببندند. در این دوره برخی از بنیان‌­گذاران با وجود آن‌­که از شتاب‌­دهنده­‌ها پذیرش گرفته‌­اند، انصراف می­‌دهند.

2. جذب سرمایه:

یکی از دلایلی که کارآفرینان و استارت‌­آپ‌­ها به سراغ شتاب‌­دهنده‌­ها می­‌روند، جذب سرمایه است. شتاب­‌دهنده‌­ها به طور معمول سرمایه بذری (seed money) را در اختیار استارت‌­­آپ‌­ها قرار می‌دهند. این پول ممکن است از 10،000 تا 120،000 دلار بسته به استارت­‌‌آپتان باشد.

3. تمرکز:

یکی از بزرگترین مزایای این سیستم، تمرکز بر کارآفرینان است. بر طبق نظرسنجی کسب و کار هاروارد، آن‌­ها به طور معمول یک روند 3 تا 6 ماهه را می­‌گذرانند. این زمان فشرده­‌ای است که شرکت‌کنندگان مجبور به تمرکز و پیشرفت کار خود هستند.

4. یادگیری:

یادگیری قسمت بزرگی از این فرآیند است. در سمینارها، کارگاه‌­ها و ایونت‌­ها شرکت کنید و از مربیانی باتجربه که سال‌­ها در یک حوزه­‌ی مشخص فعالیت داشته‌­اند و آشنا به محیط و حوزه­‌ی کاری خودشان هستند، کمک بگیرید.

5. شبکه‌­سازی:

در طول دوره‌­ی شتاب­‌دهی، کارآفرینان برای همکاری با همتایان خود، ارائه‌دهندگان خدمات پشتیبانی صنعت و سرمایه­‌گذاران بالقوه فرصت‌­های زیادی که بسیار ارزشمند و مهم هستند، خواهند داشت و شبکه­‌سازی می­‌کنند.

6. Demo Day:

در نهایت به «Demo Day» می­‌رسیم. در این روز اعضای تیم‌­های استارت‌­آپی که دوره­‌ی شتاب‌­دهی را به پایان رسانده‌­اند، در فرصتی که در اختیارشان قرار داده می­‌شوند می­‌توانند ایده‌­های کسب و کاری و فعالیتی که در حال انجام آن هستند را به سرمایه­‌گذاران توضیح ­دهند.

 

آیا شتاب‌­دهنده می‌­تواند برای شما مفید باشد؟

شتاب‌دهنده یک پیش شرط اجباری برای راه‌­اندازی یا رشد یک استارت‌­آپ موفق نیست. در حقیقت، بسیاری از برجسته‌­ترین کارآفرینان و بزرگترین استارت­‌آپ‌­ها عضو هیچ شتاب‌­دهنده‌­ای نبوده­‌اند و این، آن‌­ها را از فروش میلیون و میلیارد دلاری باز نداشته است.

یک شتاب­‌دهنده می­‌تواند برای شما مفید باشد اگر:

  • می‌­توانید 100٪ از وقت خود را در دوره­ شتاب‌­دهی صرف کار کردن بر روی ایده‌­ی استارت‌­آپتان کنید؛
  • دوره را با بودجه­‌ی بسیار کمی طی کنید؛
  • در فشاری سخت و شدید و با یادگیری سازمان­ یافته‌­ای توسط دیگران رشد کنید؛
  • در استارت‌­آپتان بیش از یک بنیان­‌گذار داشته باشید.

اگر تصمیم گرفته‌­اید که عضوی از یک شتاب­‌دهنده شوید، حتما اطمینان حاصل کنید که به درستی ارزش و ریسک آن را متوجه شده‌­اید. آیا سرمایه­‌گذاران آن‌­ها با استارت‌­آپ و ایده‌­ی شما هماهنگ خواهند شد؟ چه درصدی در روز دمو به شما تعلق خواهد گرفت؟ پاسخ سوالاتی از این دست را بیابید. یک شتاب­‌دهنده­‌ی موفق می­‌تواند مزایای بسیاری در اختیار شما بگذارد. زمانی برای ارزیابی آن­‌ها بگذراید و سپس به آن‌­ها ملحق شوید.



برگرفته از سایت:  tinet.ir

طرح رویش و شکوفایی استعداد ها  . روشا