نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان

نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان

امروزه کودکان و خانواده ها برنامه های زیادی دارند که باعث می شود به ندرت در کنار هم غذا بخورند. برخی کودکان به غذاهایی علاقه نشان می دهند که خوردن آن ها کمتر وقت می گیرد و راحت تر است؛ اما مصرف چنین غذاهایی اکثرا ناسالم است و تاثیر منفی بر سلامتی فرد دارد. بنابراین برای تغذیه کودکان باید عادات صحیح را ایجاد کرد.


تغذیه سالم فواید زیادی برای کودکان دارد؛ از جمله:

•    تثبیت انرژی آن ها

•    بهبود ذهن آن ها

•    بهبود خلق و خوی آن ها

•    کمک به حفظ وزن سالم

•    کمک به بهداشت روان شامل اضطراب و افسردگی

به علاوه، داشتن یک رژیم غذایی سالم و تمرکز روی تغذیه از ساده ترین و مهم ترین راه های جلوگیری شروع بیماری است. تغذیه سالم می تواند به جلوگیری از بسیاری بیماری های مزمن کمک کند. این موارد شامل چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 است.

اگر فرزند شما از کودکی عادات غذایی سالم را یاد بگیرد، احتمالا این عادات باقی خواهد ماند. بنابراین سعی کنید از کودکی عادات درست را به او بیاموزید. این به آن ها کمک می کند تا با این الگوی غذا خوردن همراه شوند و از بروز بیماری های مزمن مانند موارد ذکر شده در بالا، در کودکی یا بزرگسالی جلوگیری کنند.


تغذیه کودکان: راهی برای بهبود سلامتی

روش های زیادی وجود دارد که می توانید به کودکان خود در زمینه تغذیه سالم آموزش دهید و از آن ها حمایت کنید. آن ها عبارت اند از:


با صبحانه شروع کنید

برای یک شروع خوب و پرانرژی یک صبحانه با پروتئین و متعادل برای کودک خود تهیه کنید. پروتئین باعث می شود که کودکان مدت بیشتری سیر بمانند. 


نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان-3


در اولویت قرار دادن زمان صرف غذا

نشستن سر میز خانوادگی مهم ترین بخش برای ایجاد عادات غذایی مناسب است. اما این کار چیزی فراتر از صرف غذا با هم است. زمان صرف غذا همچنین فرصتی برای این موارد است:

•    کودکان به طور مرتب در حال رشد هستند. دانستن اینکه آن ها به طور منظم در کنار خانواده شان شام یا وعده های دیگر می خورند، به آن ها کمک می کند احساس امنیت کنند.

•    در هنگام صرف غذا با بچه های خود صحبت کنید. به آنچه در زندگی آن ها می گذرد، علاقه نشان دهید و ارتباط محکم تری بین اعضای خانواده خود برقرار کنید.

•    عادات غذایی آن ها را کنترل کنید. بچه ها و نوجوانان بزرگ تر وقت بیشتری را در مدرسه یا خانه دوستانشان صرف غذا می کنند. از این زمان برای تماشای آنچه می خورند، استفاده کنید. ببینید آیا برای ترغیب به عادت های بهتر می توانید کاری انجام دهید.

•    اگر خودتان غذاهای سالم تهیه کنید و بخورید، کودک شما نیز غذای سالم تری خواهد خورد. از شمارش وسواس کالری خودداری کنید. درباره خود منفی صحبت نکنید، فرزند شما نیز ممکن است همین دید را اتخاذ کند. این می تواند او را به سمت ایجاد مسائل مربوط به تصویر بدن یا ارتباط منفی با غذا سوق دهد.


نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان-5


بچه ها را درگیر کنید

از کودک خود بخواهید در خرید و انتخاب مواد غذایی شما را همراهی کند. از آن ها بخواهید که برچسب غذاها را بخوانند تا از نوع مواد غذایی و ترکیبات آن ها آگاه شوند. 

روش سرگرم کننده دیگر برای درگیر کردن کودک، داشتن یک باغچه است. پرورش برخی از میوه ها، سبزیجات و گیاهان مورد علاقه خود می تواند درس های ارزشمندی را به کودکان بیاموزد. کاشت، نگهداری و برداشت مواد غذایی خود راضی کننده است. این می تواند یک تجربه خوب در زمینه تغذیه کودکان و بزرگسالان باشد.


برای تغذیه بچه ها تغییرات کوچک را به سمت غذاهای سالم انجام دهید

نیازی نیست که کل برنامه غذایی خود را اصلاح کنید. فقط چند گزینه دیگر برای مواد غذایی ناسالم در یخچال خود پیدا کنید. به آرامی شروع به افزودن موارد بیشتر کنید تا اینکه گزینه های غذایی سالم تری را انتخاب کنید. نمونه هایی از جایگزین آسان برای انجام این موارد عبارتند از:


قند را محدود کنید

شکر طبیعی در غذاهای بسیاری مانند میوه ها، لبنیات و غلات وجود دارد. ما می توانیم همه قند لازم برای بدن خود را از این مواد غذایی دریافت کنیم.

بسیاری از محصولات غذایی دارای قند است که کالری اضافی به بدن اضافه می کند و ممکن است باعث مشکلاتی از جمله چاقی، دیابت و مشکلات افسردگی و اضطراب شود.

در اینجا چند نکته برای کاهش میزان قند در رژیم های غذایی خود و فرزندانتان آورده شده است:

- شیرینی را تحریم نکنید: گفتن اینکه فرزند شما دیگر نمی تواند دونات یا کیک داشته باشد می تواند اشتیاق او را افزایش دهد. 

- دستورالعمل ها را اصلاح کنید: طعم بسیاری از دستور العمل ها حتی با قند کمتر هم خوب است. سعی کنید مقدار شکر اضافه شده را به نصف کاهش دهید.

- از نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید: توصیه می شود کودکان بیش از 12 گرم قند در روز (3 قاشق چای خوری) نداشته باشند. با این حال یک قوطی نوشابه معمولی دارای 40 گرم (10 قاشق چای خوری) قند اضافه شده است. قطع نوشابه و آب میوه یک روش آسان برای کاهش قند است.

- میوه بیشتری بخورید: میوه دارای مقدار زیادی قند طبیعی است. بیشتر بخورید تا اشتیاق قند خود را برطرف کنید. برای تغذیه کودکان یک اسموتی میوه را به جای میلک شیک امتحان کنید.



نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان-7


در مورد چربی باهوش باشید

بخش مهمی از تغذیه روزانه را چربی های سالم تشکیل می دهند که به سیر شدن افراد کمک می کنند. همچنین باعث بهبود حافظه و بالا بردن روحیه می شوند. نکته اصلی این است که مطمئن شوید بچه های شما چربی های مناسب می خورند.

چربی های سالم چربی های اشباع نشده هستند. این شامل موارد زیر است:

اشباع نشده: روغن زیتون، آووکادو، آجیل (بادام یا اسپند) و دانه ها (کدو تنبل یا کنجد)

غیر اشباع: بذر کتان، گردو یا اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی مانند ماهی قزل آلا یا ساردین

چربی های ناسالم چربی های ترانس هستند.


برای تغذیه کودکان میوه ها و سبزیجات را جذاب تر کنید

برای علاقه کودکان به میوه و سبزیجات برخی از این ایده ها را امتحان کنید:

- میوه های تازه در منزل داشته باشید: میوه کامل را در جایی که کودک شما می بیند نگه دارید؛ برای مثال یک کاسه با سیب و موز روی میز آشپزخانه. 

- بگذارید بچه ها انتخاب کنند: هنگام خرید، به فرزند خود اجازه دهید آنچه را که برایش خوب به نظر می رسد انتخاب کند. آن ها می دانند بیشتر تمایل به خوردن چه چیزی دارند.

- سبزیجات را در غذاهای دیگر مخفی کنید: این کار باعث می شود کودک شما هرگز نداند که دارد سبزیجات می خورد. خرد کردن و افزودن آن ها روشی آسان برای استفاده آن ها است. می توانید سبزیجاتی مانند کدو سبز یا هویج را به صورت خورشتی یا سس ماکارونی تهیه کنید. یا می توانید آن ها را در مافین یا نان بپزید.

-  برای تغذیه کودکان از تخیل خود استفاده کنید: برای اینکه کوچولوهایتان میوه ها و سبزیجات بیشتری را امتحان کنند، آن را سرگرم کنید. بشقاب غذای او را به زیبایی طراحی کنید. خلاق باشید و آن را برای آن ها جذاب کنید.


نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان-9


مواردی که باید در زمینه تغذیه کودکان نظر گرفت

•    راهنمایی های زیادی در مورد تغذیه کودکان و چگونگی ترغیب فرزندتان به خوردن غذای مقوی وجود دارد. مهم تر از همه، بهترین راه برای کمک به کودک در زمینه تغذیه، تشویق عادات سالم است.

•    الگو باشید. بچه ها به همان روشی که می خورید، غذا می خورند. این نکات را خودتان رعایت کنید، فرزندتان نیز به احتمال زیاد به همین روش غذا می خورد.

•    ترجیحات غذایی در اوایل زندگی توسعه می یابد. کودکتان را زود در معرض انواع مختلف غذا قرار دهید.

•    روی رژیم کلی تمرکز کنید. به جای تمرکز روی غذاهای خاص، روی الگوی خوردن تمرکز کنید. تا آنجا که می توانید غذاهای کامل تهیه کنید. در صورت امکان از غذای بسته بندی شده و فرآوری شده خودداری کنید.

•    بدانید چه چیزی باید بخورند. بیشتر تمرکز روی مواردی است که باید از آن ها اجتناب کنیم. این می تواند منجر به احساس محرومیت شود. در عوض، بر آنچه که شما و فرزندتان باید بخورید تمرکز کنید. این باعث می شود که غذا خوردن سالم به عنوان یک عمل مثبت حفظ شود.

•    آن ها را مجبور به خوردن نکنید. به کودک خود اجازه ندهید "بشقاب خود را تمیز" کند. آن ها باید یاد بگیرند که به بدن خود گوش دهند. وقتی احساس سیری می کنند و اجازه دارند غذای خود را متوقف کنند، کمتر دچار پرخوری می شوند.

•    از جایزه غذا صرف نظر کنید. هنگامی که شما از غذا به عنوان پاداش یا نشان دادن محبت استفاده می کنید، کودک شما ممکن است برای کنار آمدن با احساسات خود شروع به استفاده از غذا کند. در عوض، آن ها را در آغوش بگیرید، تعریف کنید، توجه کنید یا با همدیگر وقت بگذارید.

•    وقتی زمان تلویزیون، رایانه یا بازی ویدیویی را محدود کنید، کودک شما تمایل دارد که فعالیت های پرانرژی تری برای انجام پیدا کند. همچنین، میان وعده هنگام تماشای تلویزیون منجر به غذا خوردن بدون آمادگی ذهن می شود و کودک شما کالری بیشتری از حد لازم دریافت می کند.


نکات مهم در زمینه تغذیه کودکان-11

برچسب ها:

سوالات متداول