اکوسیستم آموزش جنسی: تربیت جنسی کودک و نوجوان

اکوسیستم آموزش جنسی: تربیت جنسی کودک و نوجوان

چرا باید آموزش جامع جنسی (CSE) در مدرسه آموزش داده شود؟ تربیت جنسی  فرزندان چگونه و چه موقع باید انجام شود و چه کسی صلاحیت این آموزش را دارد؟ و چگونه مدرسه و والدین می توانند مسئولیت گفتگو با کودک و نوجوان در مورد رشد روانی، اجتماعی و جسمی آن ها را تقسیم کنند؟

این سوالات و سایر موضوعات محور بحثی بود که در 20 آوریل در نمایشگاه بین المللی آموزش مسکو برگزار شد. بحث کنندگان شامل نمایندگان یونسکو، کارشناسان، معلمان و نوجوانان بودند.


چرا باید در مورد تربیت های جنسی کودک و نوجوان صحبت کنیم؟

در برخی از کشورهای اروپای شرقی و آسیای میانه (EECA) از هر پنج پسر یک نفر و از هر ده دختر یکی اولین تجربه جنسی خود را قبل از 15 سالگی تجربه می کنند. در عین حال، در سراسر جهان، عوارض دوران بارداری و زایمان دومین علت اصلی مرگ و میر در دختران 15 تا 19 ساله است. هر روز در منطقه EECA ، 520 نفر مبتلا به HIV می شوند. اما فقط 25٪ از جوانان 15 تا 24 ساله می دانند که چگونه عفونت رخ می دهد و چگونه خطر انتقال را کاهش دهند. 

اگر چه شواهد قابل توجهی در مورد تأثیر مثبت تربیت جنسی بچه ها در رفتار جنسی و سلامت آن ها وجود دارد؛ اما هنوز هم بسیاری از والدین و معلمان مخالف آموزش جنسی در مدرسه هستند. عقیده عمومی بر این است که بحث در مورد بزرگ شدن، ایجاد روابط جنسی و استفاده از روش جلوگیری از بارداری ممکن است علاقه نوجوانان به رابطه جنسی را افزایش داده و آن ها را تشویق کند که اولین برخورد جنسی خود را خیلی زود انجام دهند. علاوه بر این، نگرانی های زیادی در مورد ناسازگاری آموزش جنسی با ارزش های سنتی در برخی زمینه های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.


اکوسیستم آموزش جنسی: تربیت جنسی کودک و نوجوان-3


در همان زمان، داده های تحقیق نشان می دهد، در کشورهایی که تربیت جنسی کودک و نوجوان در مدارس انجام می شود، نوجوانان لزوما از اوایل بلوغ فعالیت جنسی ندارند؛ اما سطح بالاتری از دانش در مورد HIV، STI و پیشگیری از بارداری را نشان می دهند. علاوه بر این، ثابت شده است که CSE در کاهش حاملگی های ناخواسته، STI و خشونت مبتنی بر جنسیت نقش دارد. 

امروزه، تربیت جنسی کودک و نوجوان در مدارس، در جوامع محلی یا به صورت آنلاین در سراسر جهان، از جمله مکزیک، اسپانیا، یونان، آلبانی، بلغارستان و سایر کشورها که کلیسا به طور سنتی تأثیر زیادی بر زندگی اجتماعی و آموزش دارد، انجام می شود. غالبا آموزش جنسی بخشی از برنامه های درسی مبتنی بر مهارت های زندگی است. عناصر تربیت های جنسی کودک را می توان در زیست شناسی یا مطالعات اجتماعی یا سایر موضوعات گنجانید که در مورد روابط، ارزش ها، زندگی خانوادگی و تربیت فرزند بحث می کنند.


چه کسی باید در مورد تربیت جنسی کودکان صحبت کند؟

خانواده، مدرسه، همسالان و سایر منابع اطلاعاتی (آموزش غیررسمی، رسانه، اینترنت و غیره) تأثیر زیادی در کودک و نوجوان دارند. این تاثیر زمانی است که  نوبت به شکل گیری درک آن ها از بزرگسالی، روابط، تولید مثل، سلامتی و به طور کلی رفاه می رسد.

والدین، اولین مربیان در مسائل مربوط به روابط جنسی و بین فردی هستند. با این حال، در بسیاری از موارد به دلایل مختلف از گفتگو با فرزندان در مورد عشق، روابط و تولید مثل جلوگیری می کنند. و نوجوانان نیز ممکن است احساس ناراحتی کنند و حاضر به گفتگو در مورد این موضوعات با والدین خود نباشند.

کاترینا آبرامووا، مدیر روابط عمومی بنیاد خیریه "نیاز به کمک" توضیح می دهد: "بزرگسالان می توانند آمادگی لازم برای گفتگو را داشته باشند؛ اما آن ها همیشه دستور کار را نمی فهمند، آن ها همیشه نمی دانند که نوجوانان از قبل چه می دانند و نگران آن هستند." 


اکوسیستم آموزش جنسی: تربیت جنسی کودک و نوجوان-5


در همان زمان، مدرسه دانش و مهارت فراوانی را در اختیار كودكانی قرار می دهد كه 11 سال در آنجا زندگی می كنند و یكی از سخت ترین دوره های زندگی خود یعنی انتقال از کودکی به بزرگسالی را تجربه می كنند. ماکسیم کوستنکو، رئیس انستیتوی آموزش پیشرفته در آموزش و پرورش می گوید: "تفکر انتقادی در میان نوجوانان دقیقا در این زمان شکل می گیرد." بنابراین، معلمان نقش مهمی در زندگی کودک دارند. اینکه دانش آموزان چه نوع دانش و مهارت هایی را کسب خواهند کرد، بستگی به توانایی معلم در ارائه اطلاعات مهم، صحبت آزاد و با اعتماد به نفس و تمایل وی برای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان بدون جلوگیری از مسائل حساس دارد.


به چه شکلی باید در مورد تربیت جنسی کودک و نوجوان صحبت کنیم (و آیا اصلا باید اینطور باشد)؟

در بسیاری از کشورهای EECA ، سبک زندگی سالم و آموزش بهداشت بخشی از برنامه درسی مدارس اجباری نیست. بحث در مورد روابط جنسی، پیشگیری از ویروس HIV و STI می تواند در کلاس ها یا در طی درس های زیست شناسی یا ایمنی زندگی اتفاق بیفتد. با این حال، انجام چنین درسی برای خود معلمان آسان نیست: همه آن ها در دانشگاه ها آموزش های لازم را نمی بینند. طراحی یک برنامه خوب برای درس خواندن و یافتن مطالب جالب برای آن ها ممکن است دشوار باشد. علاوه بر این، معلمان ممکن است مجبور شوند با مخالفت والدین با چنین درس هایی روبرو شوند یا باید بر خجالت خود غلبه کنند.

ماکسیم کوستنکو ادامه می دهد: "مسئله این است دانش آموزان معمولا هنوز به اندازه کافی رشد نکرده اند تا در مورد روابط صمیمی صحبت کنند." کودکان رشد می کنند و همه چیز را خودشان یاد می گیرند.

با این حال، حتی برای معلمانی که موفق به غلبه بر موانع شده اند و مایل به تربیت جنسی کودک و نوجوان هستند، این کار آسان نیست: برخلاف جبر یا شیمی، آموزش جنسی شامل زمینه های اجتماعی و تجربه زندگی است که اغلب برای معلمان و دانش آموزان بسیار متفاوت است. گراتینا بودینایت، روان درمانگر، روانشناس خانواده و دانشیار دانشکده عالی اقتصاد مسکو، معتقد است که این یک وضعیت طبیعی است: "برای معلمان دشوار است که از دو جبهه عمل کنند - از یک طرف، بخشی از سیستم مدرسه سلسله مراتب و از طرف دیگر، با کودکان در شرایط برابر صحبت کنید ".


اکوسیستم آموزش جنسی: تربیت جنسی کودک و نوجوان-7


در حالی که معلمان با این چالش ها روبرو هستند، نوجوانان به طور فزاینده ای خواستار آموزش جنسی هستند و می خواهند با سبک زندگی سالم، بهداشت باروری و راه های محافظت از خود در موقعیت های خطرناک آشنا شوند. آن ها می گویند: من واقعا دوست دارم که معلم با من در شرایط برابر صحبت کند؛ نه اینکه تعریفات HIV و STIs را از یادداشت های خود بخواند و سپس ما به عنوان چیزی بی چون و چرا به خاطر بسپاریم. من دوست دارم معلم به واقعیت نزدیک تر باشد؛ جایی که اکنون همه ما در آن زندگی می کنیم یا حداقل سعی می کنیم آن را دنبال کنیم. 


آناستازیا پوستوویتنکو ، یک دانش آموز 15 ساله، اضافه می کند:

"ما زمان بیشتری را در مدرسه می گذرانیم تا در خانه. البته مهم است که معلمان بتوانند به همان زبان با ما صحبت کنند و به جای سخنرانی های خسته کننده و گاهی اوقات اطلاعات غیر قابل اعتماد چیزی واقعا ارزشمند را در اختیار ما قرار دهند. در واقع ما به آنچه آنها به ما می گویند اعتماد داریم، حتی گاهی بیشتر از آنچه والدین به ما می گویند. 


اکوسیستم آموزش جنسی: تربیت جنسی کودک و نوجوان-9


تربیت جنسی کودک و نوجوان در مدارس: آیا راه حل هایی وجود دارد؟

در عین حال، همه معلمان مسئول آموزش بهداشت و مهارت های زندگی به اندازه کافی برای این کار آماده نیستند. بسیاری از آن ها "از ابتدا" و اغلب با کمک منابع خارجی با این زمینه یادگیری در کار آشنا می شوند. ماکسیم کوستنکو می گوید: "امروزه آستانه بسیار بالایی برای دسترسی معلمان به اطلاعات عینی مبتنی بر شواهد در مورد بهترین روش ها، به ویژه اقدامات خارجی وجود دارد."

کاترینا آبراموا پیشنهاد می کند به کانال هایی که اطلاعات را به کاربران نهایی منتقل می کنند، توجه کنید. "نه خانواده، نه مدرسه و نه سایر ارائه دهندگان آموزش نمی توانند با رسانه های اجتماعی، وبلاگ نویسان و دیگر رهبران عقاید که اکنون نوجوانان به آن ها اعتماد می کنند رقابت کنند [...] والدین و معلمان باید بیشتر از اینترنت استفاده کنند و یاد بگیرند که با نوجوانان به زبان خودشان صحبت کنند؛ با استفاده از جوک، عکس، پست کوتاه و فیلم ".

گراتینا بودینایت گفت: "بالاخره، درگیری و همکاری همه عوامل و افراد تاثیرگذار - مدرسه، خانواده ها، وبلاگ نویسان، روانشناسان و دیگران – مهم ترین نتیجه ای است که باید برای آن تلاش کنیم." وی تأکید کرد که غیرممکن است تمام مسئولیت گفتگو با نوجوانان در مورد جنسیت را فقط به یک بازیکن در این زنجیره منتقل کنیم؛ زیرا فقط رویکرد سیستماتیک تأثیر دارد.


اکوسیستم آموزش جنسی: تربیت جنسی کودک و نوجوان-11


تیگران یپویان، مشاور منطقه ای HIV و آموزش بهداشت یونسکو:

"در حالی که هیچ درس اجباری در مورد سبک زندگی سالم در برنامه درسی وجود ندارد، این وظیفه ماست که محتوایی با کیفیت بالا برای آموزش غیررسمی و فعالیت های فوق برنامه ایجاد کنیم و آن را در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار دهیم. باید بتوانیم با استفاده از مطالب و رویکردهای مدرن آموزش و یادگیری، برنامه های مبتنی بر شواهد را برای آموزش معلمان تدوین کنیم. و ما باید به کار با والدین برای کمک به آن ها در درک مزایای آموزش جنسی، یادگیری روش های صحبت با کودکان در مورد این مسائل و ایجاد تقاضا و حمایت از آموزش جنسی در مدارس ادامه دهیم.



برچسب ها:

سوالات متداول