بازی های مناسب برای کودک در هر سن چه بازی هایی می باشد؟

بازی های مناسب برای کودک در هر سن چه بازی هایی می باشد؟

بازی برای کودک باید متناسب با سن آن باشد شما از یک کودک 1 ساله نباید توقع حل پازل و بازی های فکری پیچیده را داشته باشید. و والدین باید حتما اطلاع کافی از  بازی های مناسب برای کودک را داشته باشند تا بتوانند احتیاجات روانی و جسمانی کودک را تامین کنند. در صورتی که  بازی برای کودک در نظر گرفته شود که  با  سن آن متناسب نباشد ممکن است باعث بسیاری از مشکلات  روحی و حتی آسیب جسمانی شود.


تاثیر بازی در کودک:

معمولا والدین به بازی برای کودک به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنند و چندان آن را جدی نمی گیرند. در صورتی که محققان این رشته  بازی های مناسب برای بچه ها را بسیار مهم دانسته و آن را مهمترین عامل محرک جسمی، فکری و تخیل کودک می دانند. و ممکن است در صورتی که این انتخاب به درستی صورت نگیرد استعداد های کودک سرکوب شده و یا به هرز برود.


بازی های مناسب برای کودک در هر سن چه بازی هایی می باشد؟-3


نحوه انجام بازی با کودک:

بسیاری از والدین احساس می کنند که با خرید اسباب بازی و تجهیزات بازی مانند کنسول های گیمینگ احتیاجات کودک برای بازی کردن مرتفع می شود. ولی این مورد کافی نمی باشد زیرا کودکان در سنین مختلف نیاز دارند تا علاوه بر اینکه تجهیزات متناسب سن خود برای بازی داشته باشند بلکه نیاز به همبازی مناسب هم برای  دارند. پدر و مادر بایستی علاوه بر انتخاب   بازی برای کودک خود حتما باید با کودکان خود بازی کنند. این بازی کردن بسیار برای کودک مهم می باشد و والدین می توانند با همین بازی های ساده به احتیاجات و تخیلات کودک خود پی ببرند. حتی محققین بر این عقیده هستند که در هنگام خرید کنسول های بازی حتما نوع دو دسته آن خریداری شود که والدین هم بتوانند با کودکان خود در انواع بازی مشارکت داشته باشند.


بازی های مناسب برای کودک در هر سن چه بازی هایی می باشد؟-5


بازی های مناسب برای کودک در سنین مختلف:

در این بخش به تقسیم بندی سن کودک و بازی هایی که مناسب آن سن می باشد بر اساس یافته های علمی اشاره خواهیم کرد:

1.    چون از سن 2 سال به پایین نوزاد اطلاق می شود در این محتوا  بازی های مناسب برای فرزند از کودک 2 ساله مد نظر خواهد بود: از این سن شما باید شروع به خواندن داستان برای کودک خود بکنید و چون این سن سنی است که معمولا کودکان از شیر گرفته می شوند و یاد می گیرند که به دستشویی بروند برای انجام این آموزش ها شما می توانید از بازی با عروسک های کودک شروع کنید و با ایجاد همزاد پنداری  باعث ایجاد تسهیل در یادگیری این فعالیت ها خواهید شد. اگر کودک شما در این سن همبازی نداشته باشد والدین باید با کودک خود بازی کرده که معمولا بیشترین  بازی انجام گرفته در این سن بازی با عروسک های کودکان می باشد.

2.     بازی های مناسب برای بچه 3 تا 5 ساله: در این سن کودک قدرت حرکت دستان و پاهایش تکمیل شده و اشیاء و محیط اطراف خود را میشناسد و در این سن باید اسباب بازی هایی در اختیار کودک قرار دهید که کمتر حالت فانتزی داشته و بیشتر واقعی باشند. مانند اتوبوس، ماشین و قطار و یا عروسک های دخترانه با شکل و ظاهر واقعی تر. در این سن کودک می تواند قیچی به دست گرفته و برش انجام دهد. در این سن کودک قابلیت مسئولیت پذیری و درک قوانین را خواهد داشت و پس می توانید با کودک بازی هایی را انجام دهید که دارای قوانین خاص می باشد.  قابلیت خلق انواع اشکال با جورچین را در این سن کودکان خواهند داشت. استفاده از اسباب بازی های با محتوای پازلی و اشکال هندسی در این سن بسیار می تواند مفید باشد. می توان از گیم های با این محتوا هم برای این کودکان به مدت محدود در این سن استفاده کرد.


بازی های مناسب برای کودک در هر سن چه بازی هایی می باشد؟-7


3.     بازی های کودک 6 الی 10 ساله: در این سن چون کودک وارد پیش دبستانی خواهد شد و باید یاد بگیرد که در کار های گروهی و بازی های جمعی شرکت کند والدین بایستی یک سری پیش زمینه ها را برای کودک خود قبل از ورود به این محیط ایجاد کنند. انجام بازی هایی مانند: پانتومیم که به صورت دسته جمعی و خانوادگی صورت پذیرد می تواند موثر باشد. این بازی باید به صورت خانوادگی انجام شود تا کودک مشارکت در بازی های دسته جمعی را یاد بگیرد. دومین بازی مناسب برای این سن که انفرادی بوده ولی به تخیل و قدرت خلاقیت کودک می افزاید سن بازی و یا استفاده از خمیر بازی می باشد:  در ابتدا بگذارید تا کودک اشکال دلخواه خود را بسازد و با گذشت زمان از او بخواهید تا اشکال درخواستی شما ویا یم عکس را بسازد. در سنین بالاتر یکی از  بازی کودکان انجام بازی اسم و فامیل می باشد که این بازی به علت اینکه به صورت دسته جمعی و خانوادگی برگزار می شود و حالت رقابتی نیز دارد برای کودک بیار جذاب خواهد بود. و باعث ایجاد خلاقیت در ساخت و پیدا کردن کلمات  می شود. همچنین در این سن با توجه به علایق کودک می توانید به انجام انواع ورزش ها به صورت بازی بپردازید. مانن: فوتبال، بسکتبال و غیره.


آیا بازی های رایانه ای  بازی های مناسب سنین کودک می باشند؟

در ابتدا روانشناسان و محققان مخالفت شدید با انجام بازی های رایانه ای توسط کودکان داشتند ولی با گذشت زمان و انجام رده بندی سنی برای گیم ها این مخالفت کمک کم تلطیف شد و امروزه نه تنها مخالفتی صورت نمی گیرد بلکه به نکات مثبت فراوانی که این گیم ها می توانند به کودکان بدهند اشاره می شود. ذکر این نکته ضروری است که افراط در هر کاری مضر است. پس می توان با انجام محدود و کنترل شده گیم های مناسب سن کودکان باعث ایجاد انگیزه، افزایش تمرکز، افزایش سرعت انتقال تصمیم از مغز به اعضای حرکتی و افزایش سرعت در موقعیت شد. با ایجاد تکنولوژی های جدیدی مانند: VR نیز به کودکان  میتوان بسیاری از آموزش های مورد نیاز را بدون ایجاد خطر فیزیکی برای آنها انجام داد. همچنین انجام بازی های رایانه ای به صورت دسته جمعی و خانوادگی نیز میتواند بسیار در روحیه و شادابی کودکان موثر باشد.


روش انجام  بازی های کودکان

بازی کردن والدین با کودکان باید هدفمند باشد تا در انتها کودک متوجه مورد خاصی از بازی شود تا آن را یاد بگیرد البته این موضوع بیشتر در سنین بالاتر مطرح می شود. در سنین بالاتر باید با کودک بازی های رقابتی انجام دهید تا معنی برد و باخت را بداند. کودک باید متوجه شود که همیشه نمی توان برنده بود و از باخت نترسد. برخی از کودکان تحمل باخت را ندارند و این می تواند بسیار برای آینده آنها مشکل آفرین باشد. شما با انجام بازی می توانید به کودکان قدرت نه گفتن را بیاموزید. می توانید برخی مسائل مانند: مناطق ممنوعه بدن و اینکه نحوه برخورد با افرادی که قصد تعرض به آنها را دارند را آموزش دهید.  آموزش کمک به دیگران، تقسیم کردن اسباب بازی ها، و نحوه کمک خواستن و شناسایی انواع خطر از مواردی است که می توان به کودکان توسط بازی آموزش داده شود.


تاثیر اسباب بازی در  بحث بازی های بچه ها

صنعت اسباب بازی سازی در جهان یکی از صنایع پر درآمد و بزرگ می باشد و دلیل آن هم اهمیت آن برای والدین و کودکان می باشد. کمپانی های بزرگ فیلمسازی یکی از منابع بزرگ درآمدشان فروش شخصیت هایشان به صورت اسباب بازی می باشد. ولی چه اسباب بازیهایی برای کودکان مناسب است. این مورد با سن کودک متفاوت است. ولی رفتار شناسان بر این مسئله اتفاق نظر دارند که اسباب بازی برای کودک مناسب است که در آن سن خاص بتواندآن را درک کند و با آن ارتباط برقرار کند همانطور که یک کودک 1 ساله با دوچرخه نمی تواند ارتباط برقرار کند یک کودک 10 ساله هم درکی از جغجغه نخواهد داشت. پس والدین باید با توجه به سن کودک و سپس تمایلات و تخیلات کودک اسباب بازی های مناسب سن را در اختیار کودک قرار دهند و با بازی کردن همراه کودک برخی از اهداف خود و آموزش های مورد نظر خود را از طریق این وسایل به کودک القاء کنند. زیرا معمولا از یک سنی به بعد که کودک احساس استقلال می کند در مقابل برخی آموزش ها و اجبار ها مقاومت نشان می دهد که با استفاده از بازی میتوان به صورت غیر مستقیم و با  بازی های مناسب برای کودک به این اهداف رسید.


بازی های مناسب برای کودک در هر سن چه بازی هایی می باشد؟-9


نتیجه گیری:

 بازی های مناسب برای کودک امروزه به علت دغدغه والدین جدی گرفته نمی شود و محدود شده به تبلت، گوشی، و یا کنسول های گیم. والدین دیگر حوصله بازی با کودکان خود را ندارند  و با این وضعیت پاندمی کرونا و اجبار به  در خانه ماندن این معضل بیشتر به چشم می آید. این مورد ممکن است در ابتدا به چشم نیاید ولی امروزه که بیشتر خانواده ها روند تک فرزندی را در پیش گرفته و کودک همبازی ندارد در آینده حتما باعث ایجاد مشکلات عدیده ای خواهد شد. کودک نیاز دارد تا بازی های نین مختلف را تجربه کند تا تمرکز، ریزبینی، استقلال و نکته سنجی را درک کرده یاد بگیرد. با بازی کودک حس مسئولیت پذیری و شریک شدن وسایل با دیگران را تجربه خواهد کرد که اگر این حس ها تجربه نشود می تواند در آینده برای کودک مشکل ساز باشد. 





کشور هلند، در حوزه آموزش و آزمون های بین المللی همچون پیزا (PISA) جزء کشورهای سرآمد شناخته می شود. در خصوص استعداد در هلند ، نظرات متفاوتی در مورد زمانی که شما یک کودک را با استعداد می نامید وجود دارد. این چیز عجیبی نیست: تعاریف زیادی از استعداد وجود دارد ، که ترکیبی از ویژگی های مختلف را با هم ترکیب می کند که نشان دهنده استعداد است. تعداد کمی از مردم هلند از دیدگاه سنتی (ارثی و در طول عمر پایدار) حمایت می کنند و افرادی که در این زمینه کار می کنند به طور کلی از مدلهای مدرن استفاده می کنند که تعامل بین امکانات ذاتی  و پایدار و سایر عوامل شخصی و محیطی را نشان می دهد. در این زمینه، مدل سه حلقه ای رنزولی (The three-ring model of Renzulli)، مدل چند وجهی مونکس (the multidimensional model of Mönks)، مدل توسعه ای نخبه و استعداد «DMGT» (Developmental Model of Giftedness and Talent ) نمونه هایی از این دیدگاه سلسله مراتبی چند وجهی از استعداد هستند.چندین دانشمند و متخصص هلندی کار خود را بر اساس نظریه استرنبرگ (1997 ؛ 2002 ؛ 2003) نیز پایه گذاری کرده اند. آنها همچنین معتقدند که توانایی موفقیت بستگی به امکان استفاده از ویژگی های قوی و جبران ویژگی های ضعیف دارد و موفقیت به توانایی سازگاری با موقعیت ، تغییر آن یا انتخاب موقعیت مناسب تر بستگی دارد. در ادامه برخی از اقداماتی که در نظام آموزشی کشور هلند در راستای کشف و پرورش استعدادها صورت می پذیرد به طور مختصر معرفی می گردد؛

  • غربالگری نخبگان و استعدادها (Screening for the gifted and talented) با رویکرد چند وجهی

1-عملکرد تحصیلی

یکی از راه هایی که معلمان هلندی سعی می کنند توانایی های فکری یک دانش آموز را ارزیابی کنند ، ارزیابی عملکرد تحصیلی او است. دانش آموزان مستقل و همچنین دانش آموزان موفق عملکرد بالایی از خود نشان خواهند داد.

2- فهرست مشاهدات (Observation lists)

در هلند ، فهرست مشاهدات مختلفی از جمله پروتکل های دیجیتالی و غیره جهت مشاهده رفتار دانش آموزان با استعداد در حوزه های مختلف وجود دارد. این فهرست های مشاهده به معلمان کمک می کند تا داده هایی را جمع آوری کنند که می تواند نشان دهنده استعداد باشد. برای تفسیر و به کارگیری یافته ها ، داشتن دانش کافی و تجربه با استعداد ضروری است.


3-آزمون های هوش (Intelligence tests)

هدف از تست هوش یا IQ پیش بینی عملکرد فکری دانش اموز مورد ارزیابی است. در هلند ، از آزمون های مختلف IQ از جمله مقیاس های هوش وکسلر استفاده می شود. بسیاری از مردم هلند تصور می کنند که بهره هوشی بالا تنها شواهد محکم برای داشتن استعداد است. متخصصان هلندی در این زمینه موافق هستند که تست های هوش (IQ) همه اطلاعات در مورد امکانات (فکری) کودک را ارائه نمی دهد. با این حال ، این یک منبع اطلاعات است که به وضوح بیشتر عملکرد (ممکن) کودک کمک می کند. یک مزیت این است که عملکرد کودک در یک آزمون هوشی بستگی کمتری به آموخته هایش در مدرسه دارد.

4- آزمون های تکمیلی علاوه بر هوش (Tests in addition to IQ tests)

به منظور پیروی از رویکرد پویای چندوجهی استعدادیابی ، علاوه بر عملکرد تحصیلی، آزمون هوشی و مشاهده رفتار باید از آزمون ها تکمیلی نیز استفاده کرد. در مرکز مطالعه استعدادهای درخشان «CBO» یک روز کامل برای ارزیابی کودک اختصاص داده می شود، با این فرض که این زمان برای ارائه دیدگاه واقع بینانه در مورد عملکرد احتمالی یک کودک است زیرا. جدا از توسعه عملکردی (هوش ، حافظه ، تمرکز) ، به توسعه اجتماعی و شخصیتی (توانایی های اجتماعی ، انگیزه) کودک توجه می گردد. خلاقیت متغییر دیگری است که در فرایند استعدادیابی مورد ارزیابی قرار می گیرد.  با گوش دادن دقیق به پاسخ هایی که کودک به شما می دهد ، و همچنین نگاه کردن به نقاشی ها و ارزیابی داستان هایی که او برای شما تعریف می کند ، می توانید بفهمید که آیا کودک راه حل های متنوعی ارائه میدهد یا نه یا همچنان راه حل های واضح و یکنواختی دارد. در این زمینه آزمون های مختلفی وجود دارد که خلاقیت را اندازه گیری می کند، مانند آزمون تفکر خلاق-طراحی «TCT-DP»  یا آزمون تورنس تفکر خلاق.




برچسب ها:

سوالات متداول